A Szent István Király Múzeum és a Székesfehérvári Művészek Társasága tisztelettel meghívja önt, barátait és családját
Kéri Mihály Munkácsy-díjas festő tárlatára
a Pelikán Galériába (Székesfehérvár, Kossuth L. u. 15.).
Megnyitja: Sinkó István festőművész,
2021. október 1-jén, pénteken 18 órakor.
Közreműködik Mits Márton zeneművész.
Sajtónyilvános rendezvény.
Megtekinthető: 2021. november 5-ig.
Nyitva keddtől péntekig 10-től 18 óráig.
A belépés díjtalan.
Kurátor: Koppány Attila festő (SZMT); múzeumi felelős: Szűcs Erzsébet művészettörténész.
(Kedves néző), ne keresse, ami nincs benne!
A fenti mondatot Kéri Mihály Munkácsy-díjas festőművész mondja egy 2020-ban vele készült interjúban.
A Sárbogárdon 1949-ben született alkotó meghívását Koppány Attila, a Székesfehérvári Művészek Társaságának tagja javasolta a kiállítási tervet összeállító, eldöntő egyesület tagjainak. Kéri Mihály megyei kötődése is indokolta kiválasztását a sok más javasolt alkotó közül. A Kéri család nemzedékei éltek Sárbogárdon, de 1960-ban a "téeszesítés" folyamán a család elvesztette a megélhetéséhez szükséges eszközeit, így Budapest közelébe, Érdre költözött, hogy ott munkát vállalva biztosítani tudja azt.
Kéri Mihály tehát azóta Érden él, ott lett festőművész, művésztelep- és galériaszervező, és közéleti ember, képviselő is.
Az 1980-ban megjelent Kortárs Művészeti Lexikon róla szóló írásában Hann Ferenc így ír róla: "Pályakezdésekor Lakner László korai műveihez közel álló táblaképekkel jelentkezett. Később a kompozíció centrumába állított jelek, elbukó, elmosódó figurák jellemezték munkáit. A figuralitásra utaló formák később eltűntek, s a háttér vált a mű tárgyává, azaz széles ecsetvonásokkal festett, erősen expresszív felület lett a mű témája. Újabban szín- és formarelációk, azaz tisztán festői problémák foglalkoztatják."
Így van ez azóta is, és ezt mutatják a kiállításon bemutatott munkák is, melyek az utóbbi 8-10 év alkotásaiból kerültek kiválasztásra. Az absztrakció, az absztrakt művek készítésének indoklása a magyarországi nagyközönség számára még mindig szükséges. Ennek kapcsán hangzik el a címben idézett mondat. Az idézet így folytatódik. "Az absztrakt kép nem arra való, hogy elmeséljük. Nincs benne história. Keressék benne azt, hogy milyen összefüggésben van a világgal a kép, a képfelület. A kozmikus világ rendjét keressék: a forma, a szín, a pont, a vonal, a tónus, a festészet nyelvének eszközei segítségével!"
Fekete fények
Kéri Mihály munkái elé
Malevics óta nehéz a fekete négyzettel mit kezdeni. De, ha visszafordítjuk a beteljesedésre, a kiürülésre, a végső leszámolásra törekvő malevicsi gondolatot, akkor megérthetjük, ez a kezdet. A feketéből (és a fehér négyzetből) emelkedik, emelkedhet ki egy új természetlátás. A természetet említem, mert az igazi absztrakt -- így Kéri Mihályé is -- mindig valami konkrét látvány együttesből indul ki. nem feltétlenül redukció, inkább a dolgokhoz való egyre intenzívebb közelhajolás. Amikor szinte nagyítóval, mikroszkóppal nézzük a látvány részletét. Kéri szabályosnak tűnő, fegyelmezett geometrikus alakzatai mögött is mindig felbukkan valami foszlány, a mikrokozmosz valamilyen organikus eleme. Vagy átkukucskál a geometrizált résen, vagy áthalad rajta, szinte eltakarja. És persze ez a geometria élő, eleven, mozgásban van. Kéri munkái, festménynek, nyomatok, speciális technikával kivitelezett művek állandó elevenséget tartalmaznak a szikár absztrakció mellett/mögött.
Így válhatnak nem eltűnni akaró, megsemmisülésre, a semmibe tűnő formákká, hanem egy reorganizáció fontos elemeivé. A természet a maga sokféleségében szerveződik újjá. S fények jelennek meg, fekete fények melyeket fehér és színe s fények tesznek még elevenebbé. Kéri továbbfejleszti a málevicsi szuprematista gondolatot: "a fáradozások nem arra irányultak, hogy a tárgyat teljességében mutassák be. Ellenkezőleg, alapelemeire való szétzúzása és széttördelése feltétlenül szükséges volt ahhoz, hogy festői kontrasztok szülessenek." Kéri a széttördelt, szétzúzott tárgyat, a tárgy alapelemeit új rendszerekbe helyezi. Olyan háttereket, olyan faktúrákat és olyan konstrukciós lezárásokat alkalmaz a képfelületen, amelyek az újjáértelmezést visszaállítják egy klasszikus sík geometriai világba, s onnan nyílnak meg új terek felé. Malevics lebontott és a síkot tekintette végső állapotnak, Kéri a síkokon keresztül más dimenziókat nyit.
Kéri világképe egy nagy egység, melyeknek szegmenseit kutatja. Néha továbblép és, mintegy áttekintve saját kép világán újságok, szöveg fragmentumok mozgó, áradó felületeivel borítja a vásznat. Ezek a dinamikák az egyensúlyban tartás lehetőségeit kínálják fel. A néző izgatottan keresi a kapcsolódási pontot a tiszta geometria és a szabad foltok, szövegtöredékek között. Valójában mindkettő a jelenlétünknek a világban való elhelyezkedését mutatja. Néha a fekete konstrukció mellé egy elfolyó, szétolvadó, mondhatni "esőáztatta" folt, felület kerül, ezzel a kontraszt még erősebbé, életszerűbbé válik.
Érdemes még visszatérni a feketék és fehérek világára, melyek mellett intenzív, eleven kékek, vörösek, sárgák is segítik Kéri Mihály fényről, életről kialakított képi rendszerének megértését. Nem csupán a fény-árnyék, az éjszaka-nappal, vagy a mélység és magasság ellentétének egységét látjuk; a gazdagon kezelt felületek segítségével a színek önálló entitásként is megjelennek Kéri vásznain. Egymást erősítő, egymásra felelgető kontrasztok és azok variációi mozgatják a képfelületet. Mintha Hans Arp saját munkáiról írott vallomását Kéri Mihály műveire is teljes szinkronitással alkalmazni lehetne: "Ezek a művek vonalakból, felületekből, formákból és színből készült építmények, amelyek próbálnak az ember fölé emelkedni, és elérni a végtelent."
A végtelen megostromolását Kéri fekete fényei, színes struktúrái, szabadon folyó képelemei segítségével mi, nézők is megéljük. Emelkedünk, áramlunk és alakulunk. Ez Kéri Mihály festészetének nagy mágiája.
Sinkó István
Deák Balázs fotói a megnyitóról:
A kiállított művek jegyzéke:
Ismeretlen táj VII., 2011; papír, akril; 50x36 cm; j.j.l.: Kéri Mihály 2018 f.b.l.: Ismeretlen táj VII.; f.h.
Ismeretlen táj VIII., 2018; papír, akril; 39x49 cm (tükörméret: 340x480 mm; keretes méret: 50x70 cm); j.j.l.: Kéri Mihály 2018, f.b.l.: Ismeretlen táj VIII; f.h.
Ismeretlen táj IX., 2018; papír, akril; 37x52 cm (tükörméret: 340x480 mm; keretes méret: 50x70 cm); j.j.l.: Kéri Mihály (folyóírással) 2018, f.b.l.: Ismeretlen táj IX; f.h.
Cím nélkül, 2017; vászon, akril; 50x50 cm (keretes méret: 54,2x54,2 cm); j.n.; f.h.
Hírek, 2016; vászon, print; 100x100 cm; j.n.; f.b.l.: 20160319; f.h.
Hírek, 2016; vászon, print; 100x100 cm; j.n.; f.b.l.: 20160320; f.h.
Kompozíció I., 2016; vászon, akril; 30x30 cm (keretes méret: 33,4x33,4 cm); j.n.; f.h.
Négyzetek, 2003; vászon, akril; 100x100 cm (keretes méret: 105x105 cm); j.n.; f.h.
Cím nélkül, 2018; vászon, akril; 50x50 cm (keretes méret: 54,2x54,2 cm); j.n.; f.h.
Cinemascope II., 2020; vászon, akril; 100x120 cm; j.n.; f.h.
Egy este Sztravinszkijjal, 2015; vászon, akril; 50x150 cm; j.n.; f.h. [arculati kép -- a meghívón]
Cinemascope I., 2020; vászon, akril; 100x120 cm; j.n.; f.h.
Átváltozás, 2017; vászon, akril; 100x50 cm (keretes méret: 103x52 cm); j.n.; f.h.
Hírek, 2016; vászon, print; 100x100 cm; j.n.; f.b.l.: 20160322; f.h.
Cím nélkül II., 2018; vászon, akril; 50x50 cm (keretes méret: 54,2x54,2 cm); j.n.; f.h.
Cím nélkül, 2018; vászon, akril; 50x50 cm (keretes méret: 54,2x54,2 cm); j.n.; f.h.
Cím nélkül, 2018; vászon, akril; 50x50 cm (keretes méret: 54,2x54,2 cm); j.n.; f.h.
Kompozíció II., 2016; vászon, akril; 30x30 cm (keretes méret: 33,2x33,2 cm); j.n.; f.h.
Melankólia, 2017; vászon, akril; 100x120 cm; j.n.; f.h.
Cím nélkül, 2018; vászon, akril; 50x50 cm (keretes méret: 54,2x54,2 cm); j.n.; f.h.
Cím nélkül, 2018; vászon, akril; 50x50 cm (keretes méret: 54,2x54,2 cm); j.n.; f.h.
Cím nélkül; 2018; vászon, akril; 100x100 cm; j.n.; f.n; h. régi képcédula: Kéri Mihály: Cím nélkül
Cím nélkül, 2012; vászon, akril; 50x50 cm (keretes méret: 54,2x54,2 cm); j.n.; f.h.
Cím nélkül, 2018; vászon, akril; 100x100 cm; j.n.; f.h.
Cím nélkül, 2012; vászon, akril; 50x50 cm (keretes méret: 55x55 cm); j.n.; f.h.
Cím nélkül, 2012; vászon, akril; 50x50 cm (keretes méret: 55x55 cm); j.n.; f.h.
Cím nélkül, 2011; vászon, akril; 50x50 cm (keretes méret: 55,4x55,4 cm); j.n.; f.h.
Ismeretlen táj I., 1999; papír, akril; 340x480 mm (keretes méret: 52,4x72,8 cm); j.j.l.: Kéri 1999., f.b.l.: Ismeretlen táj I.
Ismeretlen táj II., 2011; papír, akril; 340x480 mm (keretes méret: 52,4x72,8 cm); j.j.l.: Kéri 2011.; f.h.
Ismeretlen táj IV., 2011; papír, akril; 340x480 mm (keretes méret: 52,4x72,8 cm); j.j.l.: Kéri 2011, f.b.l.: Ismeretlen táj IV
Ismeretlen táj V., 2011; papír, akril; 340x480 mm (keretes méret: 52,4x72,8 cm); j.j.l.: Kéri 2011, f.b.l.: Ismeretlen táj V.
Ismeretlen táj III., 2011; papír, akril; 340x480 mm (keretes méret: 52,4x72,8 cm); j.j.l.: Kéri 2011, f.b.l.: Ismeretlen táj III.
Ismeretlen táj XVI., 2021; papír, akril; 340x480 mm (keretes méret: 53,2x73,2 cm); j.j.l.: Kéri 2021; f.b.l.: Ismeretlen táj XVI.; f.h.
Cím nélkül, 2013; vászon, akril; 50x50 cm (keretes méret); j.n.; f.h. [kimaradt]
Kompozíció II., 2016; vászon, akril; 50x50 cm (keretes méret); j.n.; f.h. [a rendezés során kimaradt]
Kompozíció I., 2016; vászon, akril; 50x50 cm (keretes méret); j.n.; f.h. [a rendezés során kimaradt]
Cím nélkül; 2019; vászon, akril; 50x50 cm (keretes méret); j.n.; f.h. [a rendezés során kimaradt]
Cím nélkül, 2019; vászon, akril; 50x50 cm (keretes méret); j.n.; f.h. [a rendezés során kimaradt]
Ismeretlen táj, 2011; papír, akril; 50x70 cm (keretes méret); j.j.l.: Kéri 2011, f.b.l.: Ismeretlen táj VI [a rendezés során kimaradt]
Nyugtalan éj, 2016; vászon, akril; 70x100 cm (keretes); j.n.; f.h. [a rendezés során kimaradt]
Deák Balázs enteriőrjei:
Sajtófigyelő:
Megnyílt Kéri Mihály kiállítása Székesfehérváron. https://youtu.be/tEK6oqmGVZw, erdmost, 2021. okt. 6., 4'00"
Október 1-jén nyitott meg a székesfehérvári Pelikán Galériában (Székesfehérvár, Kossuth L. u. 15.) Kéri Mihály Munkácsy-díjas érdi festőművész kiállítása, amely november 5-ig keddtől péntekig 10 és 18 óra között látogatható.
Kéri Mihály festészetének mágiája a Pelikán Galériában. szekesfehervar.hu, Kultúra, 2021.10.05., k. 14.00
Megnyílt Kéri Mihály kiállítása Székesfehérváron. erdmost.hu, Kultúra, 2021. október 01., p. 20.29
Október 1-jén nyitott meg a székesfehérvári Pelikán Galériában (Székesfehérvár, Kossuth L. u. 15.) Kéri Mihály Munkácsy-díjas érdi festőművész kiállítása, amely november 5-ig keddtől péntekig 10 és 18 óra között látogatható.
Tárlat nyílik a Pelikán galériában. Székesfehérvár, feol, Kultúra, 2021. 09. 29., sze. 19.00
Kéri Mihály tárlata nyílik a Pelikánban, feol, Kultúra, 2021. 09. 27., h.
https://www.teleelettel.hu/esemeny/11727/keri_mihaly_tarlata
AJÁNLÓ
KIÁLLÍTÁSOK
- Akvarellek Fehérváron (Pelikán Galéria)
- Deák Dénes gyűjteménye (Városi Képtár)
- Moskovszky-gyűjtemény (Hetedhét Játékmúzeum)
- Réber Gyűjtemény (Hetedhét Játékmúzeum)
HÍREK
- Interaktív, 360°-os panorámakép (Hetedhét Játékmúzeum)
- Interaktív, 360°-os panorámakép (Városi Képtár)
- Interaktív, 360°-os panorámakép (Pelikán)
- A játék fiatalít! (Hetedhét Játékmúzeum)
- Projektterem (Városi Képtár)
- A Diák--Deák Galériáról (Városi Képtár)
- Múzeumi élmény zárva tartásunk idejére -- frissítve (Hetedhét Játékmúzeum)
- Moskovszky Éva gyermekkora óta szeretettel őrzött tárgyai (Hetedhét Játékmúzeum)
- Réber-kiállítás (Hetedhét Játékmúzeum)
- interaktív játék készül -- az Open History együttműködésével (Hetedhét Játékmúzeum)
- Gyűjteménygyarapodás! (Hetedhét Játékmúzeum)
- A Pelikán Galéria 2024-es évi kiállítási terve (Pelikán)
- Újra látogatható -- frissítve (Városi Képtár)
- Kóré -- sajtófigyelő (Városi Képtár)
- Akvarellek Fehérváron -- frissítve (Pelikán)
- Székesfehérvár az értékes Moskovszky-gyűjtemény tulajdonosa! (Hetedhét Játékmúzeum)
- Ősz (Hetedhét Játékmúzeum)
- János bácsi vegyeskereskedése (Hetedhét Játékmúzeum)