Fejléc
Árnyék
 
Hatékony múzeumi szocializáció? Játszi könnyedséggel!
Elválasztás

Múzeumi szocializáció? Játszi könnyedséggel!
Jó lenne hatékonyan tenni a korai múzeumlátogatói szocializációért és a tudatos múzeumhasználói attitűd kialakításáért?
Ha a válasz igen, akkor látogasson el Tudástárunkba, és tudjon meg többet ingyenesen letölthető online útmutatónkból a Hetedhét Játékmúzeum más intézmények által is adaptálható mintaprojektjéről.
Kiadványajánlónk az alábbi linken érhető el.


Mit tehet egy muzeális gyűjtemény, ha tenni vágyik a korai múzeumlátogatói szocializációért és a tudatos múzeumhasználói attitűd kialakításáért?
Először is ne veszítse szem elől a legfiatalabb célcsoportja, az óvodások igényeit és korosztályi jellemzőit, továbbá az őket múzeumba elhozó óvodapedagógusok megnyeréséről se felejtkezzen el. Helyezze előtérbe a kisgyermekkor legfontosabb és egyben legfejlesztőbb tevékenysége, s így az óvodai nevelés leghatékonyabb eszközének számító játékot. A vezetett (részben kötött) múzeumpedagógiai foglalkozáson való részvétel már 5-6 éves kortól javasolt, hiszen ekkora már képessé válnak a gyermekek a múzeumi foglalkozáson átélt és bemutatott tartalom ok-okozati összefüggéseinek megértésére.
Ha pedig a múzeumi szocializációért tenni akaró múzeum rendelkezik saját játékgyűjteménnyel is, akkor szinte nyert ügye van, ugyanis már egészen kézzelfogható segítség is rendelkezésére áll. Saját adottságaira adaptálhat egy olyan mintaprojektet, mint amilyent a Szent István Király Múzeum -- Hetedhét Játékmúzeum valósított meg két óvoda, valamint az Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Karának közreműködésével.
A Kulturális játszóterek. Óvodások fejlesztése játékmúzeumi módszerekkel címmel lezajlott mintaprojekt eredményeként sikerült létrehozni interdiszciplináris és módszertanilag is megalapozott múzeumpedagógiai foglalkozást, valamint négy témában 12 családi foglalkoztató csomagot. Az óvodásoknak szánt, érzékszervi élmények biztosító komplex foglalkozás módszertani elemei bármilyen játékgyűjteményre adaptálhatók.
Külön érdekessége és értéke a szóban forgó mintaprojektnek, hogy a leendő pedagógusok, tehát a pedagógushallgatók érzékényítését is szolgálta, hozzásegítette őket a szemléletváltáshoz és ahhoz, hogy korszerű ismereteket szerezzenek a múzeumi tanulásról, a múzeumok, és különösen a játékmúzeumok pedagógiai hasznosíthatóságáról.
"A mintaprojekt talán legnagyobb eredménye az Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Karával való sikeres együttműködés, mellyel többek között 5 tanszék 6 oktatóját (közülük 2 fő tanszékvezető) szólítottuk meg... A sikeres együttműködést mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a mintaprojekt lezárása után is érkeztek hozzánk óvodapedagógus hallgatók a családi foglalkoztató csomag megismerésére.. Az ELTE az értékes szakmai kapcsolat mellett a mintaprojekttel sokoldalúan felhasználható tananyagot is kapott, mely a különböző tanszékek tantervében megjelenhet. A Hetedhét Játékmúzeum a pedagógushallgatók szakmai gyakorlatának terepe lehet."

A mintaprojekt adaptálását a Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (MOKK) gondozásában, Molnár Júlia, a Hetedhét Játékmúzeum múzeumpedagógusa tollából megjelent online útmutató könnyíti meg. A gyakorlati tippekkel, kreatív ötletekkel sem spóroló online kiadványnak köszönhetően az ötlettől a megvalósulásig követhetjük nyomon a mintaprojekt útját. A kiadvány a célok és a célcsoportok bemutatása után részletesebben ismerteti a mintaprojekt előkészítését és elméleti alapjait, a megvalósítást segítő szakmai együttműködéseket és ezek műhelytitkait is megismerhetjük. Beletekintést nyerünk a múzeumpedagógia foglalkozás során alkalmazott módszerek és tevékenységek sorába, a kivitelezés konkrétumaiba (anyagszükséglet, tárgyi és humánerőforrás szükségletek), képet kaphatunk a mintaprojekt hatásáról és számszerű eredményeiről is. A mintaprojekt testre szabását pontokba szedett adaptálási útmutató könnyíti meg a múzeumpedagógusok és óvodapedagógusok számára.
A mintaprojekthez egyébként nem csak online letölthető kiadvány kapcsolódik, de pedagógusoknak szóló módszertani kézikönyv is, melynek segítségével a pedagógusok gyakorlati tudnivalókkal vértezhetik fel magukat, mielőtt elindulnának gyermekcsoportjaikkal a múzeumba. Továbbá egy olyan online és folyamatosan bővülő adatbázis is létrejött, mely az országban fellelhető játékgyűjteményekről ad átfogó képet, és ezért a játéktörténeti kutatók, múzeumpedagógusok számára is nagy segítséget jelent.
Az élet igazolta a Hetedhét Játékmúzeum erőfeszítéseit, a mintaprojekt óta a hozzájuk múzeumpedagógiai foglalkozásokra érkező csoportok száma az előző évi adatokhoz képest jelentősen megnövekedett.
A további adaptálható múzeumpedagógiai mintaprojekteket bemutató Staféta füzetek sorozatban megjelentetett kiadvány az alábbi linken keresztül ingyenesen letölthető a MOKK Tudástárából:
https://mokk.skanzen.hu/20200512stafeta-fuzetek-5-kulturalis-jatszoterek-szent-istvan-kiraly-muzeum-mintaprojektje
A Szent István Király Múzeum -- Hetedhét Játékmúzeum mintaprojektjére és a hozzá kapcsolódó online útmutató megjelentetésére a Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek projekt Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (MOKK) által megvalósított múzeumi komponensének keretében került sor.
Kajári Gabi kommunikációs munkatárs (Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ)

A mintaprojekt fejlesztésében részt vett Dr. Kolosai Nedda pszichológus, az ELTE Tanító- és Óvóképző Kar egyetemi docense. Az általa írt Óvódások a múzeumban című online kiadvány itt tölthető le. https://mokk.skanzen.hu/20200416ovodasok-a-muzeumban


Online elérhető a Kulturális játszóterek mintaprojekt, szekesfehervar.hu, Kultúra, 2020.06.11., cs. 15.22


AJÁNLÓ

KIÁLLÍTÁSOK

HÍREK

© Hetedhét Játékmúzeum – Moskovszky és Réber Gyűjtemény • 8000 Székesfehérvár, Oskola u. 2-4. – hetedhetmuzeum@szekesfehervar.hu
magyarenglish