Fejléc
Árnyék
 
DISCMONKEY. Interaktív film kurzus (tematikus foglalkozás) (2010. március 9-én, kedden 16 órakor)
Elválasztás

2010. március 9-én, kedden 16 órakor


DISCMONKEY - Interaktív film kurzus TEMATIKUS FOGLALKOZÁS Óravázlat 10/8

A forgatások lezajlása után mindenképpen szükséges egy konzultációs alkalom. Át kell nézni a leforgatott nyersanyagot, és átbeszélni a jelentkező hibákat. Hasznos lehet ha valamilyen mértékű elővágás is történik, tehát szemléletessé válnak azok a hiányosságok, amiken a film el tud bukni. Jelen állapotában még ugyanis be lehet avatkozni folyamatokba, esetleges újraforgatásokkal javíthatóak, vagy pótolhatóak a problémás részek. Ezeket mindenképpen érdemes javasolni, még ha úgy is tűnik, nehezen kivitelezhető a stábok újraszervezése.

Mivel elsőfilmes próbálkozásokról van szó, nyilván mindent ehhez mérten kell kezelni. A fő szempont elsősorban a narratíva, az elmesélendő történet érthetőségének megoldása. Az alapvető filmnyelvi elemek értő használata, és az esetleges rosszul dekódolható részek felismerése. Jó ha ezekre a problémákra maguktól figyelnek fel a résztvevők. Ez ugyanis azt jelenti, hogy értik a filmnyelv működési mechanizmusait, tudják a néző szemével látni a saját munkájukat.
Akkor lehet komolyabb, egyedibb, vagy kísérleti jellegű munkákat készíteni sikerrel, ha ezeket az alapvető ismereteket már elsajátítottuk, értjük, értve használni is tudjuk. Ez persze nem jelenti azt, hogy most képpel-hanggal egyaránt konzervatívan bánva kell létrehozni ezeket a filmeket. Könnyen elképzelhető bármilyen játékosság, kreatív ötlet filmre vitele, amivel az alkotó jól, és érthetően, tehát bárki számára érthetően ki tudja fejezni magát. Ez lehet egy teljesen hétköznapi gondolat, üzenet, de lehet komoly filozófiai tartalom is, amennyiben ez valóban érthetően kerül a filmszalagra. Ennek megítélése természetesen a kurzus vezető feladata, és már a tervező fázisban meg kell hogy történjen az ezekről folyó vita, és a szükséges döntések meghozatala. Itt most már nagy százalékban elkészült munkákról van szó.

A nyersanyagok átnézése közben egyfajta script-elés is történhet, tehát megállapítható melyek lehetnek a hasznos és a kivágandó felvételek. Szóba kerülhetnek vágási koncepciók, egyedi megoldások. Ezeket nyilván a filmek ismeretében tehetjük meg. A nyersanyag áttekintése amúgy is hozhat sok új ötletet a felhasználásról. Arról nem beszélve, hogy valószínűleg a felvételek sem pont úgy sikerültek, mint azt előtte elképzelték a résztvevők. Ezek természetesen hasznos tapasztalatok, a megoldásukra pedig ez egy kiváló alkalom, hogy ötletek szülessenek.
Itt is fontos a közös gondolkodás, a csapatmunka. Tehát egyfajta olyan brainstorming, ami a filmtervek kialakításánál is folyt. Fontos olyan légkör teremtése, amelyben bátran hozzászólnak a gyerekek akármilyen témához. Legyen véleményük mindenről, és azt bátran meg is osszák a többiekkel. Ez egy, az egész foglalkozássorozatra érvényes, koncepciózus szempont. Lényeges olyan szempontból, hogy szinte minden munkaterületen hasonló módon, csapatmunkában oldódnak meg a feladatok. (Ez a filmes szakmára különösen igaz, e nélkül lehetetlen filmeket létrehozni.) Ennek a módszernek a hatékonysága közismert. Tehát a résztvevőket valamilyen szinten felkészíti leendő, jövőbeli feladataikra, és megkönnyíti a későbbi alkalmazkodást.



A március 9-ei előadás vázlata
















© Városi Képtár – Deák Gyűjtemény • 8000 Székesfehérvár, Oskola u. 10. – deak@deakgyujtemeny.hu
magyarenglish