Fejléc
Árnyék
 
Óravázlatok. Műalkotások befogadására építő, ismeretszerző múzeumpedagógiai foglalkozások. (óvoda)
Elválasztás

TÁMOP-3.2.8/B-08-2009-0018 Élmény KÉP - Tudás TÁR

Műalkotások befogadására építő, ismeretszerző múzeumpedagógiai foglalkozások
Óravázlat

Intézmény: Városi Képtár - Deák Gyűjtemény (8000 Székesfehérvár, Oskola u. 10.)
Tel/fax: 22/329-431, e-mail


Időpontok: 2009-10-es tanév
A foglalkozásokat tartja: Múzeumpedagógus
A foglalkozásokat kidolgozta: Rosta Helga, Laskó Zoltánné, Szirmai Nóra
Korcsoport / osztály: Óvoda
Órák anyaga: komplex, interaktív foglalkozás, mely magába foglal rajz és vizuális kultúra, művészettörténet, irodalom, valamint ének-zene tárgyak körébe tartozó ismereteket.
Órák típusa: Múzeumi óra (6 alkalom / 90 perc)
Célja: A Városi Képtár gyűjteményének értelmezhetővé tétele az óvodás korosztály számára.


A múzeumi órák
- nevelési feladatai: Készség- és személyiségfejlesztő alkalmak.
- oktatási / didaktikai feladatai: A művészeti gondolkodás és a vizuális készségek fejlesztése.
- pedagógiai / pszichológiai: Érdeklődéskeltő, motiváló, csapatépítő foglalkozások.
Felhasznált oktatási módszerek: Szemléltetés, játék.
Foglalkozási forma: Csoportmunka.


I. óra: Vándorúton - Tájképek

1. Bevezetés:
A gyerekek a Freskós-terembe egy képkereten keresztül lépnek be. Ezáltal úgy teszünk, mintha maguk mögött hagyhatnánk a "valóságot", a megszokottat, és szinte azonnal egy képzeletbeli világban találhatjuk magunkat. A beszélgetés úgy történik, mint egy piknik: körben ülünk a gyerekekkel egy pléden - így oldottabbá válik a beszélgetés. Ehhez jó eszköz lehet egy labda, amelyet egymásnak átpasszolva "adhatnánk át a szót". (Például: Beszélgessünk a tájról! Milyen lehet egy táj? Mondj egy színt, egy állatot, hangot stb. amit egy tájba bele tudsz képzelni! Milyen vers, mondóka jut eszedbe, ami egy-egy tájhoz kapcsolható?.) Ez folytatható több körön át is, így gyorsan belelendülhetnek a témába.

2. Játékos ismeretszerző fázis:
Gyűjtsünk tájakat! (15 perc)
A képtárban fellelhető tájképek közül kiválasztunk annyit, ahány gyerek van; s megjelöljük őket: egy-egy kavicsot teszünk a földre, a kép alá. A gyerekeknek ezeket kell összegyűjteniük. Fontos, hogy el kell mesélniük, milyen tájkép alatt találták azt a bizonyos tárgyat.
Vagy: a gyerekek eljátsszák a képüket (a lényeg, hogy mindenkinek legyen saját "tája")

3. Kreatív feladat:
Építsünk tájat! - Textilből

Eszközök:
színes kendők, képkeret, kavicsok, labda
textil, textilragasztó, olló
Zene: Vivaldi: Négy évszak

Festmények:
A Képtár összes kiállított tájképének felhasználásával.


II. óra: Az Óperenciás-tenger mélyén - Kompozíciók

1. Bevezetés:
Átlépve a kereten a Víz országában találjuk magunkat. Egy hatalmas kék textilanyagon ülünk körben, körülöttünk csigák, kagylók, vízinövények. A beszélgetés az előzőhöz hasonlóan történik, de most a tengerről, vízről és a velük kapcsolatos érzelmekről, élményekről lesz szó.

2. Játékos ismeretszerző fázis:
a.) Kompozíció készítése a képkeretben, a színes kendők és becsomagolandó tárgyak segítéségével "megtanulunk komponálni".
b.) Drámajáték: Eljátsszuk a vizet kendőkkel, hangokkal. (Milyen egy zubogó folyó, milyen egy háborgó tenger, egy csörgedező patak?)
c.) A kiválasztott képeket megkeressük a termekben és megbeszéljük, melyiknek milyen hangulata van, mi jut róla eszünkbe.

3. Kreatív feladat:
Tenger illetve folyó "készítése" egy papírcsíkra (csomagolópapírból készítjük) a kék legkülönbözőbb árnyalatait felhasználva közösen hátteret festünk, vagy ragasztunk. A gyerekek választhatnak, hogy hullámot, vízi élőlényt, növényt készítenek - az alkotás végén pedig ezt eggyé varázsoljuk. Eközben zenehallgatás. (Debussy: A tenger, Szmetana: Moldva, Handel: Vízizene)

Eszközök:
színes kendők, képkeret, labda
színes papírcsíkok, ragasztó, olló, fólia, vízfesték
zene: Debussy: A tenger, Szmetana: Moldva, Handel: Vízizene
Kék pokróc hullámokkal, rávarrt kagylókkal, ilyesmi

Festmények:
Bene Géza: Kompozíció
Gadányi Jenő: Kompozíció
Gyarmathy Tihamér: A tenger mélye
Jean Marcel: Kompozíció
Vaszkó Erzsébet: Kompozíció


III. óra: Terülj, terülj asztalkám! - Csendéletek

1. Bevezetés:
Az előzőekhez hasonlóan a képkereten átlépve a Csendéletek országában találjuk magunkat. Körben ülünk és elmondjuk, milyennek képzelünk egy csendéletet - milyen színei, formái lehetnek, mit ábrázolhat?

2. Játékos ismeretszerző fázis:
Csendélet leszünk! Ki a legszebb alma közülünk? Ki tud a legszebb drapéria lenni? Ki lesz az ezüstösen csillogó tál a képünkön? - Beállított csendéletek a gyerekekből - színes sálak segítségével. Minden beállításról fénykép készül, amelyet projektor segítségével meg is tekintünk a játék után.

3. Kreatív feladat:
Vajon hogyan mutatna egy traktor az asztalon az alma mellett? Vagy egy lego a vázában? Készítsenek minél meghökkentőbb csendéletet a rendelkezésre álló színes papírokból, színes képekből - de úgy, hogy az színben és méretben harmonizáljon és hordozza magán a csendélet tulajdonságait.

Eszközök:
színes kendők, különböző formájú tárgyak
legó, kisautó, dömper, stb.
képkeret, labda
színes papírcsíkok, újságpapírok, ragasztó, olló, fólia, vízfesték,
fényképezőgép
zene: Sztravinszkij: Petruska, Brahms: Magyar táncok No. 5.

Festmények:
A képtárban kiállított összes csendélet.


IV. óra: Tükröm-tükröm - A portrék

1. Bevezetés:
Ráhangolódás, beszélgetés: Milyen vagyok? Milyen vagy? Milyen lehetnék? (15 perc)
A képkereten átlépve a tulajdonságok országában találjuk magunkat. A labdás beszélgetés a következők szerint a zajlik: Minden gyerek mond egy külső tulajdonságot magáról, aztán a következő körben egy belső tulajdonságot, végül, a harmadik és negyedik körben a társáról ugyanezeket.

2. Játékos ismeretszerző fázis:
Vigyázat, utánoznak! (15 perc)
Az arckifejezés kártyák közül húzva eljátszzuk egyiket-másikat (beállva a képkeretbe)
Milyen vagy, ha mérges vagy? Ha szomorú? Játszd el, hogy kaptál egy új doboz legót, vagy elveszítetted a kutyádat, édesanyád leszidott, édesapád megdicsért stb.

3. Kreatív feladat:
Árnyjáték: projektorral a falra vetítünk egy nagy, felfüggesztett csomagolópapírra. Egy gyerek ül a papír előtt, a fényben. Egy másik gyerek pedig körberajzolja az árnyékát. Tükrözés: a gyerekek egy tükör segítségével lefestik magukat. /vagy a tükörre rajzolják meg arcukat egy egyszerű, vonalas rajzzal. Később összekeverjük a tükröket, és ki kell találni, melyik, ki lehet.

Eszközök:
képkeret, labda
vetítő, csomagolópapír, tükör
színes papírcsíkok, ragasztó, olló, fólia, vízfesték, kártyák különböző arckifejezésű embereket ábrázolva
fényképezőgép
zene: Muszorgszkij: Egy kiállítás képei

Festmények:
Az összes kiállított portré a képtárban.



V. óra: Vásárfia - Kisplasztikák

1. Bevezetés:

2. Játékos ismeretszerző fázis:
Kártyákat veszünk elő, mely kártyák mindegyike egy-egy mesét tartalmaz valamelyik szobor életéről. A gyerekeknek a leírás alapján kell rátalálniuk az adott szoborra

3. Kreatív feladat:
Bábkészítés. Bábozás

Eszközök:
képkeret, labda
kártyák, mesék
ragasztó, olló, fólia, vízfesték
zene: Szalóki Ági, Makám

Kisplasztikák:
A pince középső termének összes kisplasztikája játszik.


VI. óra: A gyűjtemény - Színek, formák kavalkádjában

1. Bevezetés:
Számba vesszük, mi mindent láttunk ezidáig? Mire emlékeztek? A labda megint körbejár.

2. Játékos ismeretszerző fázis:
Röviden elismételjük, mennyi mindennel találkoztunk a foglalkozások során. Végigjárjuk a képtárat: melyik a tájkép, a csendélet, stb.?

3. Kreatív feladat:
Rajzold le magadat a Képtárban!

Eszközök:
képkeret, labda
ceruzák, zsírkréták, papírok, ragasztó, olló

Festmények:
A Képtár összes kiállított festménye





AJÁNLÓ

KIÁLLÍTÁSOK

HÍREK

© Városi Képtár – Deák Gyűjtemény • 8000 Székesfehérvár, Oskola u. 10. – deak@deakgyujtemeny.hu
magyarenglish