TÁMOP-3.2.8/B-08-2009-0018 Élmény KÉP - Tudás TÁR
Műalkotások befogadására építő, ismeretszerző múzeumpedagógiai foglalkozások
Óravázlat
Intézmény: Városi Képtár - Deák Gyűjtemény (8000 Székesfehérvár, Oskola u. 10.)
Tel/fax: 22/329-431, e-mail
Időpontok: 2009-10-es tanév
A foglalkozásokat tartja: Múzeumpedagógus
A foglalkozásokat kidolgozta: Rosta Helga, Laskó Zoltánné, Szirmai Nóra
Korcsoport / osztály: Óvoda
Órák anyaga: komplex, interaktív foglalkozás, mely magába foglal rajz és vizuális kultúra, művészettörténet, irodalom, valamint ének-zene tárgyak körébe tartozó ismereteket.
Órák típusa: Múzeumi óra (6 alkalom / 90 perc)
Célja: A Városi Képtár gyűjteményének értelmezhetővé tétele az óvodás korosztály számára.
A múzeumi órák
- nevelési feladatai: Készség- és személyiségfejlesztő alkalmak.
- oktatási / didaktikai feladatai: A művészeti gondolkodás és a vizuális készségek fejlesztése.
- pedagógiai / pszichológiai: Érdeklődéskeltő, motiváló, csapatépítő foglalkozások.
Felhasznált oktatási módszerek: Szemléltetés, játék.
Foglalkozási forma: Csoportmunka.
I. óra: Vándorúton - Tájképek
1. Bevezetés:
A gyerekek a Freskós-terembe egy képkereten keresztül lépnek be. Ezáltal úgy teszünk, mintha maguk mögött hagyhatnánk a "valóságot", a megszokottat, és szinte azonnal egy képzeletbeli világban találhatjuk magunkat. A beszélgetés úgy történik, mint egy piknik: körben ülünk a gyerekekkel egy pléden - így oldottabbá válik a beszélgetés. Ehhez jó eszköz lehet egy labda, amelyet egymásnak átpasszolva "adhatnánk át a szót". (Például: Beszélgessünk a tájról! Milyen lehet egy táj? Mondj egy színt, egy állatot, hangot stb. amit egy tájba bele tudsz képzelni! Milyen vers, mondóka jut eszedbe, ami egy-egy tájhoz kapcsolható?.) Ez folytatható több körön át is, így gyorsan belelendülhetnek a témába.
2. Játékos ismeretszerző fázis:
Gyűjtsünk tájakat! (15 perc)
A képtárban fellelhető tájképek közül kiválasztunk annyit, ahány gyerek van; s megjelöljük őket: egy-egy kavicsot teszünk a földre, a kép alá. A gyerekeknek ezeket kell összegyűjteniük. Fontos, hogy el kell mesélniük, milyen tájkép alatt találták azt a bizonyos tárgyat.
Vagy: a gyerekek eljátsszák a képüket (a lényeg, hogy mindenkinek legyen saját "tája")
3. Kreatív feladat:
Építsünk tájat! - Textilből
Eszközök:
színes kendők, képkeret, kavicsok, labda
textil, textilragasztó, olló
Zene: Vivaldi: Négy évszak
Festmények:
A Képtár összes kiállított tájképének felhasználásával.
II. óra: Az Óperenciás-tenger mélyén - Kompozíciók
1. Bevezetés:
Átlépve a kereten a Víz országában találjuk magunkat. Egy hatalmas kék textilanyagon ülünk körben, körülöttünk csigák, kagylók, vízinövények. A beszélgetés az előzőhöz hasonlóan történik, de most a tengerről, vízről és a velük kapcsolatos érzelmekről, élményekről lesz szó.
2. Játékos ismeretszerző fázis:
a.) Kompozíció készítése a képkeretben, a színes kendők és becsomagolandó tárgyak segítéségével "megtanulunk komponálni".
b.) Drámajáték: Eljátsszuk a vizet kendőkkel, hangokkal. (Milyen egy zubogó folyó, milyen egy háborgó tenger, egy csörgedező patak?)
c.) A kiválasztott képeket megkeressük a termekben és megbeszéljük, melyiknek milyen hangulata van, mi jut róla eszünkbe.
3. Kreatív feladat:
Tenger illetve folyó "készítése" egy papírcsíkra (csomagolópapírból készítjük) a kék legkülönbözőbb árnyalatait felhasználva közösen hátteret festünk, vagy ragasztunk. A gyerekek választhatnak, hogy hullámot, vízi élőlényt, növényt készítenek - az alkotás végén pedig ezt eggyé varázsoljuk. Eközben zenehallgatás. (Debussy: A tenger, Szmetana: Moldva, Handel: Vízizene)
Eszközök:
színes kendők, képkeret, labda
színes papírcsíkok, ragasztó, olló, fólia, vízfesték
zene: Debussy: A tenger, Szmetana: Moldva, Handel: Vízizene
Kék pokróc hullámokkal, rávarrt kagylókkal, ilyesmi
Festmények:
Bene Géza: Kompozíció
Gadányi Jenő: Kompozíció
Gyarmathy Tihamér: A tenger mélye
Jean Marcel: Kompozíció
Vaszkó Erzsébet: Kompozíció
III. óra: Terülj, terülj asztalkám! - Csendéletek
1. Bevezetés:
Az előzőekhez hasonlóan a képkereten átlépve a Csendéletek országában találjuk magunkat. Körben ülünk és elmondjuk, milyennek képzelünk egy csendéletet - milyen színei, formái lehetnek, mit ábrázolhat?
2. Játékos ismeretszerző fázis:
Csendélet leszünk! Ki a legszebb alma közülünk? Ki tud a legszebb drapéria lenni? Ki lesz az ezüstösen csillogó tál a képünkön? - Beállított csendéletek a gyerekekből - színes sálak segítségével. Minden beállításról fénykép készül, amelyet projektor segítségével meg is tekintünk a játék után.
3. Kreatív feladat:
Vajon hogyan mutatna egy traktor az asztalon az alma mellett? Vagy egy lego a vázában? Készítsenek minél meghökkentőbb csendéletet a rendelkezésre álló színes papírokból, színes képekből - de úgy, hogy az színben és méretben harmonizáljon és hordozza magán a csendélet tulajdonságait.
Eszközök:
színes kendők, különböző formájú tárgyak
legó, kisautó, dömper, stb.
képkeret, labda
színes papírcsíkok, újságpapírok, ragasztó, olló, fólia, vízfesték,
fényképezőgép
zene: Sztravinszkij: Petruska, Brahms: Magyar táncok No. 5.
Festmények:
A képtárban kiállított összes csendélet.
IV. óra: Tükröm-tükröm - A portrék
1. Bevezetés:
Ráhangolódás, beszélgetés: Milyen vagyok? Milyen vagy? Milyen lehetnék? (15 perc)
A képkereten átlépve a tulajdonságok országában találjuk magunkat. A labdás beszélgetés a következők szerint a zajlik: Minden gyerek mond egy külső tulajdonságot magáról, aztán a következő körben egy belső tulajdonságot, végül, a harmadik és negyedik körben a társáról ugyanezeket.
2. Játékos ismeretszerző fázis:
Vigyázat, utánoznak! (15 perc)
Az arckifejezés kártyák közül húzva eljátszzuk egyiket-másikat (beállva a képkeretbe)
Milyen vagy, ha mérges vagy? Ha szomorú? Játszd el, hogy kaptál egy új doboz legót, vagy elveszítetted a kutyádat, édesanyád leszidott, édesapád megdicsért stb.
3. Kreatív feladat:
Árnyjáték: projektorral a falra vetítünk egy nagy, felfüggesztett csomagolópapírra. Egy gyerek ül a papír előtt, a fényben. Egy másik gyerek pedig körberajzolja az árnyékát. Tükrözés: a gyerekek egy tükör segítségével lefestik magukat. /vagy a tükörre rajzolják meg arcukat egy egyszerű, vonalas rajzzal. Később összekeverjük a tükröket, és ki kell találni, melyik, ki lehet.
Eszközök:
képkeret, labda
vetítő, csomagolópapír, tükör
színes papírcsíkok, ragasztó, olló, fólia, vízfesték, kártyák különböző arckifejezésű embereket ábrázolva
fényképezőgép
zene: Muszorgszkij: Egy kiállítás képei
Festmények:
Az összes kiállított portré a képtárban.
V. óra: Vásárfia - Kisplasztikák
1. Bevezetés:
2. Játékos ismeretszerző fázis:
Kártyákat veszünk elő, mely kártyák mindegyike egy-egy mesét tartalmaz valamelyik szobor életéről. A gyerekeknek a leírás alapján kell rátalálniuk az adott szoborra
3. Kreatív feladat:
Bábkészítés. Bábozás
Eszközök:
képkeret, labda
kártyák, mesék
ragasztó, olló, fólia, vízfesték
zene: Szalóki Ági, Makám
Kisplasztikák:
A pince középső termének összes kisplasztikája játszik.
VI. óra: A gyűjtemény - Színek, formák kavalkádjában
1. Bevezetés:
Számba vesszük, mi mindent láttunk ezidáig? Mire emlékeztek? A labda megint körbejár.
2. Játékos ismeretszerző fázis:
Röviden elismételjük, mennyi mindennel találkoztunk a foglalkozások során. Végigjárjuk a képtárat: melyik a tájkép, a csendélet, stb.?
3. Kreatív feladat:
Rajzold le magadat a Képtárban!
Eszközök:
képkeret, labda
ceruzák, zsírkréták, papírok, ragasztó, olló
Festmények:
A Képtár összes kiállított festménye
AJÁNLÓ
KIÁLLÍTÁSOK
- ez is van (Pelikán Galéria)
- Deák Dénes gyűjteménye (Városi Képtár)
- Moskovszky-gyűjtemény (Hetedhét Játékmúzeum)
- Réber Gyűjtemény (Hetedhét Játékmúzeum)
HÍREK
- Interaktív, 360°-os panorámakép (Hetedhét Játékmúzeum)
- Interaktív, 360°-os panorámakép (Városi Képtár)
- Interaktív, 360°-os panorámakép (Pelikán)
- A játék fiatalít! (Hetedhét Játékmúzeum)
- Projektterem (Városi Képtár)
- A Diák--Deák Galériáról (Városi Képtár)
- Múzeumi élmény zárva tartásunk idejére -- frissítve (Hetedhét Játékmúzeum)
- Moskovszky Éva gyermekkora óta szeretettel őrzött tárgyai (Hetedhét Játékmúzeum)
- Réber-kiállítás (Hetedhét Játékmúzeum)
- interaktív játék készül -- az Open History együttműködésével (Hetedhét Játékmúzeum)
- Kulturális játszóterek -- múzeumpedagógiai foglalkozást óvodásoknak a Réber Gyűjteményhez kapcsolódva (Hetedhét Játékmúzeum)
- 2023. augusztus 7--11.: Móri művésztelep (Városi Képtár)
- Gyűjteménygyarapodás! (Hetedhét Játékmúzeum)
- technikai okok miatt zárva (Városi Képtár)
- Réber László grafikák (Hetedhét Játékmúzeum)
- Hetedhét Játékfesztivál 2024 -- frissítve (Hetedhét Játékmúzeum)
- A Pelikán Galéria 2024-es évi kiállítási terve (Pelikán)
- Perlrott-Csaba Vilmos: Csendélet maszkokkal (Városi Képtár)
- Újra látogatható -- frissítve (Városi Képtár)
- Kóré -- sajtófigyelő (Városi Képtár)
- Műtárgyak és sorsok (Városi Képtár)
- ez is van -- frissítve (Pelikán)
- Pályázati kiírás a 2025. évi Deák Dénes-ösztöndíj elnyerésére (Városi Képtár)
- A Föld napja -- Április 22. (Hetedhét Játékmúzeum)
- pénteken a Réber-terem nem látogatható (Hetedhét Játékmúzeum)