Fejléc
Árnyék
 
Óravázlatok. Műalkotások befogadására építő, ismeretszerző múzeumpedagógiai foglalkozások. (általános iskola alsó tagozat)
Elválasztás

TÁMOP-3.2.8/B-08-2009-0018 Élmény KÉP - Tudás TÁR

Műalkotások befogadására építő, ismeretszerző múzeumpedagógiai foglalkozások
Óravázlat

Intézmény: Városi Képtár - Deák Gyűjtemény (8000 Székesfehérvár, Oskola u. 10.)
Tel/fax: 22/329-431, e-mail


Időpontok: 2009/10-es tanév
A foglalkozásokat tartja: Múzeumpedagógus
A foglalkozásokat kidolgozta: Rosta Helga, Laskó Zoltánné, Szirmai Nóra
Korcsoport / osztály: Általános iskola, 3-4. osztály
Órák anyaga: Tananyaghoz kapcsolódó komplex, interaktív foglalkozás, mely magába foglal rajz és vizuális kultúra, művészettörténet, valamint ének-zene tárgyak körébe tartozó ismereteket.
Órák típusa: Múzeumi óra (6 alkalom / 90 perc)
Célja: A Városi Képtár gyűjteményének értelmezhetővé és hasznosíthatóvá tétele a formális oktatásban részt vevő gyermek- és ifjúsági korosztály számára.


A múzeumi órák
- nevelési feladatai: Készség- és személyiségfejlesztő alkalmak, melyek teret adnak a tananyaghoz kapcsolódó kompetenciák elsajátítására, fejlesztésére.
- oktatási / didaktikai feladatai: A művészeti gondolkodás és a vizuális készségek fejlesztése a felfedezéses tanulás és a kooperatív feladatmegoldás segítségével.
- pedagógiai / pszichológiai: Érdeklődéskeltő, motiváló, csapatépítő foglalkozások a problémafelvetés, és problémaszituáció megteremtésének módszereivel.
Felhasznált oktatási módszerek: Szemléltetés, kooperatív módszerek, megbeszélés, játék.
Foglalkozási forma: Csoportmunka.


A múzeumi órák kerettörténete

A Freskós Szalonba érve elvarázsolt világba csöppentünk. A fura dolgok sorozata akkor kezdődött, amikor a termet restaurálták.
(Megbeszéljük, mit jelent a restaurálás, mi a freskó.)
A terem falfestményeinek felújítása során az ajtót ábrázoló freskó egyik darabja egy óvatlan pillanatban levált és egy rés keletkezett rajta. Későre járt már, így hát a restaurátor úgy vélte, jobb lesz, ha másnap pihenten állítja helyre a felületet. Bepakolta szépen, rendben a sarokba a felszereléseit és bezárta az ajtót.
Másnap reggel, amikor megérkezett nagy felfordulás fogadta: a festékek szanaszét voltak, és felettébb érdekes, elnyújtott, apró lábnyomokat vélt felfedezni a padlón. De ez még mind nem volt elég! Körbenézett és döbbenten látta, hogy valaki szárnyakat rajzolt a kutyának. Megdörzsölte a szemét, mint aki álomból riadt. Azt hitte a képzelete szüleménye mindaz, amit lát, de bizony nem az volt!
Megkérdezte a gondnokot is, hogy hátha az ő unokája osont be és tréfálta meg őt, de ezt a lehetőséget el kellett vetnie. Morcosan állt neki a rendrakásnak, majd gondosan eltüntette a kutya szárnyait, ami több órányi munkájába került. Nem értette a történteket. A nap végén még körültekintőbben távozott, mint az előző nap tette.
Reggel kicsit félve, de mégis kíváncsian nyitotta ki az ajtót. Döbbenten nézett körbe: apró, színes lábnyomok borították a padlót. Az előző napi történésekből okulva félve kémlelte végig a freskót. Félelme beigazolódott: a madárnak cipője volt. Mit volt mit tennie, rendet rakott, "levetette" a madár cipőjét és egész nap azon morfondírozott, hogy miképp járhatna a rejtélyes esetek végére. Végül is arra az elhatározásra jutott, úgy tesz, mintha távozna, de elrejtőzik a képtárban, és meglesi, mi történik az éjszaka leple alatt.
Így is tett. Több órányi várakozás után furcsa neszeket, civakodás hangjait hallotta. Álomnak vélte a dolgot, de csakhamar rádöbbent, hogy nagyon is valós zajok azok, amiket hall. Az ajtóhoz lopakodott. Azt látta, hogy három apró manó éppen a festékes dobozokat nyitogatta, egy nagyobbacska pedig rendreutasította őket. Nem tudta megállni, hogy rájuk ne szóljon. A manók az ijedtségtől és a hozzájuk képest óriásnak számító ember látványától kővé váltan bámultak. Valójában nem lehetett eldönteni, hogy melyik fél döbbent meg jobban. Az ijedt csendet a nagyobbacska manó törte meg. Bemutatkozott:
- Koboldi vagyok, a Képtár koboldja. Ők pedig itt a segédeim: Piktordi, Hangoldi és Szobordi - mondta magabiztosnak tűnő hangon, de némi megilletődöttséggel.
A restaurátor döbbenetét leküzdve zavartan nyújtott kezet, aminek láttán a manók ijedten hátrálni kezdtek. Miután ő is bemutatkozott, a parányi lények ajkát megkönnyebbült sóhaj hagyta el. (Mit gondoltok, milyen nevet mondott, ha neve a foglalkozására utal? Lehet találgatni: pl. Festő Pista, Piktor Viktor stb. Valójában Helyreáll Ottónak hívták.)
Koboldi mentegetőzött segédei rakoncátlanságai miatt. A manók világában, évszázadokban mérhető az életkor. Még 30 esztendőnek kell eltelnie ahhoz, hogy a három segédnek benőjön a feje lágya. Addig Koboldi minden erőfeszítése ellenére előfordulhat, hogy újabb galibát okoznak a Képtárban.
Hosszas beszédbe elegyedtek, és közben rendbe tették az eszközöket. Az agg manó és a restaurátor megegyeztek abban, hogy segítenek egymásnak az ajtón keletkezett rés kijavításában, hogy gátat vethessenek a kis kajla koboldok bosszantó cselekedeteinek. Az egyezséget tett követte, és mire felkelt a nap a manók visszavonulhattak birodalmukba, az ajtón tátongó lyuk pedig eltűnt.
Nem is történtek hasonló esetek jó ideig. Ottó, a magányos restaurátor egy este azon morfondírozott, hogy talán színesebbé válhatnának szürke hétköznapjai az apró lények társaságában. Megtalálta azt a rést az ajtón, ahol kapcsolatba léphet velük.
Minden ajtón lehet egy kis rés, amelyen keresztül képzeletünk koboldjai eljuthatnak hozzánk. Mások számára talán nem is láthatóak, de néhány árulkodó jel utalhat a jelenlétükre. Vagy tán a véletlenek láncolata minden? Döntse el ki-ki maga!
Fura dolgok a mai napig előfordulnak a Képtárban. Ezt majd Ti is megtapasztalhatjátok.
(A történet félhomályban indul. Apró neszeket, manókacagásokat hallunk. A képtári mozgás, nyomozás közben is megidéződnek ezek a zajok.)




I. óra: Tér-Kép-Tár - Tájképek

1. Bevezetés:
A három kis kófic természetesen nem fújt visszavonulót, továbbra is lépten-nyomon találkozhatunk huncutságaikkal.
Nézzük példának okáért a mai napot. A szokásos útvonalon haladva jöttem át a képtáron, a megszokott pillantásokkal pásztázva át a képeket. Majd gyökeret vert a lábam! Tüzetesebben végignéztem az alkotásokat és döbbenten tapasztaltam, hogy ugyancsak furcsa részletek tűntek fel rajtuk. Már-már kételkedni kezdtem a látottakban, amikor a szokásos kuncogás tompuló zaja ütötte meg a fülemet. Csak nem! Már megint a koboldok! A hang a képek irányából jött. Tudtam, hogy csakis oda bújhattak.
Ekkor, mint egy sziréna harsant bele a döbbent csendbe a mobilom csengőhangja. Egy iskolás csoport jelentkezett be foglalkozásra. Az irodámba siettem, hogy a részleteket megbeszéljük. Bokros teendőim közepette már csaknem teljesen megfeledkeztem a reggeli rejtélyről, de amikor az egyik levelet keresgéltem az iratok között, hírtelen az agyamba hasított, hogy nem jártam a furcsa eset végére. Tudtam, hogy hamarosan érkeztek, hát úgy gondoltam, nem bajlódok egyedül. Több szem többet lát. Kérlek hát benneteket, hogy közösen járjunk az ügy végére!

2. Játékos ismeretszerző fázis:
A rövid bemutatkozás, ismertető után minden gyerek kap egy képrészletet, amelynek a hátulját négyféleképpen jelöljük meg (a 4 manó rajzával). A képdarabkák négy festmény részletei, ezek további darabjait kell egy térkép segítségével megkeresni, majd kirakni és rácsodálkozni arra, hogy minden összerakott képen elrejtettünk egy különös dolgot, ami az eredeti képen nincs. (pl. kilóg egy kalap a fa mögül, a bokorban alszik valaki, a fáról lógatja valaki a lábát, a vízben úszik valaki.)
Beszélgetés a tájképekről.

3. Kreatív feladat:
Textildarabkákból a gyerekek csoportmunkában egy kartonlapra elkészíthetik a koboldok lakhelyét (tájkép készítése), közben folytatják a történetet.

4. Értékelés:
Megnézzük, meghallgatjuk egymás munkáját, majd meg is beszéljük, mit láttunk/hallottunk (Összehasonlító elemzés).

Eszközök:
- Négy db repró az apró változtatásokkal habkartonból, darabokra vágva, a másik oldalukon a négy manó képével
- Képtártérkép
- Tájképek
- 4 nagyalapú színes karton, textildarabkák, olló, lakk ragasztó (dekopázs), ecsetek, víz

Festmények:
Kádár Béla: Hidas városkép (leltári szám: 89.82.1.; méret: 70,8x100 mm; korszak: 1920-as évek; képzőműv. ág: festészet; műfaj: festmény; technika: olaj; anyag: karton)
Nagy Sándor: Kertben (leltári szám: 89.15.1.; méret: 31,7x44 cm; korszak: 1910-es évek; képzőműv. ág: festészet; műfaj: festmény; technika: olaj; anyag: vászon kartonra ragasztva)
Szüle Péter: Őszi táj (leltári szám: 94.270.1.; méret: 157x112 mm; képzőműv. ág: festészet; műfaj: festmény; technika: akvarell; anyag: papír)
Bene Géza: Fák (leltári szám: 89.64.1.; méret: 14,2x20,9 cm; korszak: 1950-es évek; képzőműv. ág: festészet; műfaj: festmény; technika: olaj; anyag: dekli)
+ az aktuálisan kiállított összes tájkép


II. óra: Összekötözött képek - Kompozíciók

1. Bevezetés:
A mai nap sem szűkölködik feladatokban. A mi kis koboldjaink gondoskodnak megoldandó talányokról. Ma reggel nem a megszokott úton jöttem be az épületbe, hiszen a korai időpont miatt a Képtár még zárva volt. Elmélyülten dolgoztam az asztalomnál ülve. Jolánka, a takarítónő hangos zsörtölődése zökkentett ki a munkából. Nem tudtam kivel pöröl, hiszen rajtam kívül csak ő volt a képtárban. Kimentem hozzá, hiszen előbb-utóbb úgyis bejött volna panaszkodni.
Ott állt csípőre tett kézzel tanácstalanul dohogva egy fonalköteg előtt. Olyasmiket mormogott összefüggéstelenül, hogy: Na most már elég..., Vele aztán ne szórakozzon senki..., meg, hogy öreg ő már ehhez.... Próbáltam lecsillapítani. Ekkor fedeztem fel, hogy a fonalköteg nem más, mint a fogasra akasztott sálam lebontva. Ettől én is méregbe gurultam. Ami sok, az sok!
Követni kezdtük a fonalkígyót. Észrevettem, hogy a fonal között egy-egy tárgy is megbújik. Hangos sóhaj tört ki belőlem: Már megint a koboldok! Jolánka értetlenül nézett rám.
- Na ne viccelődjön már maga is velem Nórika! Még hogy koboldok!
Kételkedését látva jobbnak láttam, ha nem kezdek reménytelen magyarázkodásba. Megkértem, hogy hagyjon mindent a helyén, majd mi a gyerekekkel felgöngyölítjük a rejtélyt.
(Jolánka, a takarítónő helyett, lehet Elemér, a karbantartó, aki szokásos ellenőrző körútját végzi.)
2. Játékos ismeretszerző fázis:
Itt már lehet az előző találkozásra hivatkozni, bemutatkozásra nincs szükség. Fel elevenítjük a múlt alkalom eseményeit, aztán elindulunk, s "feltárjuk" a problémát: valaki különös módon kötött össze festményeket - madzagok kanyarognak ide-oda, egy-egy tárgyat fogva közre. A tárgyak, amelyek a képek alatt találhatók - véletlenszerűen, ám lehetőleg kompozíciók alatt - egy-egy kompozíció darabjai. Gyarmathy Tihamér Ritmikus fények című alkotását darabokra szedve szétszórjuk a foglalkoztató teremben, a gyerekek a sálat visszagombolyítva jutnak el sorba a részletekhez. Amikor minden rész megvan, össze kell rakni a képet, a darabok hátulját segítségül hívva: Minden képdarab hátulján egy "tá" (sötét képrészlet) vagy egy "ti" (világos képrészlet) szócska van feltüntetve.
Beszélgetés a kompozíciókról (Milyen egyezést adnak ki a "kötődések"?).

3. Kreatív feladat:
a) Minden képdarab hátulján egy "tá" (sötét képrészlet) vagy egy "ti" (világos képrészlet) szócska van feltüntetve, a gyerekeknek a képdarabok segítségével kell egy-egy ritmust/dallamot/dalt eljátszaniuk vezénylet alapján, sötét teremben zseblámpával átvilágítva a színes fólián.
b) És/vagy kompozíciók készítése színes papírból úgy, különböző apró tárgyakat színes papír alá ragasztva építenek fel kompozíciót egy kartonlapon, avagy színes fóliák egymásra helyezésével átvilágítható, kivetíthető kompozíciót készítenek.

4. Értékelés:
Megnézzük, meghallgatjuk egymás munkáját, majd meg is beszéljük, mit láttunk/hallottunk (Összehasonlító elemzés).

Eszközök:
Egy fél sál, valamint színes fonalak (4 színű)
Gyarmathy Tihamér "Ritmikus fények" darabjai, a hátulján "ti", vagy "tá"
Zseblámpa, színes fólia
Színes papír (sötét-világos), karton, rajzeszközök, ragasztó, olló
Kompozíciók a kiállítótérbe

Festmények:
Gyarmathy Tihamér: Ritmikus fények (leltári szám: 94.126.1.; méret: 40x60 cm; korszak: 1960-as évek; képzőműv. ág: festészet; műfaj: festmény; technika: olaj; anyag: farostlemez)
+ az aktuálisan elérhető kompozíciók a kiállítótérben


III. óra: Van képünk hozzá! - Portrék

1. Bevezetés:
A képtelenségek sora tovább folytatódott az elmúlt foglalkozás óta. A kis huncut koboldok tréfás kedve határtalan. Most a portrékat szemelték ki. Majd a frászt hozták Jolánkára, a takarítónőre. Mindennapi rutin takarítását végezte éppen, amikor különböző portré elemeket talált a képek alatt. Nyúlt a szájat tartalmazó részletért, az elkezdett vigyorogni. Gyorsan visszakapta a kezét. Odébb a szempár bandzsított vissza rá. Az orr részlet fintorgott. Na és a fül! A fül mintha legyező lett volna úgy mozgott. Megdörzsölte a szemét, és lássatok újabb csodát, a száj, a szemek, az orr, a fülek mind rendben hevertek a padlón. Már amennyire rendjén valónak mondható mindezek jelenléte a padlón! Már kezdte azt hinni, hogy megbolondult, amikor beléptem.
- Csak nincs valami újabb probléma? - kérdeztem.
- Á dehogy! - válaszolt zavartan. Ha csak az nem, hogy nem tudom, hogyan kerültek ide ezek a képdarabok.
- Tudja, a koboldok. - válaszoltam rövidre zárva a dolgot.
- Koboldok! Már megint a koboldok! - dohogott újfent. Én meg a Hófehérke vagyok. - mormogta. És akár hiszitek, akár nem, a ruhája hófehérré változott.
- Na most már elhiszi, hogy koboldok laknak a képtárban? - kérdeztem mosolyogva.
- Ez csak valami elektromos szemfényvesztés. - mondta hitetlenkedve. Valószínű, hogy ebben a tudatban maradt, mivel a teremből kifelé haladva a ruhája kezdte fokozatosan visszanyerni eredeti színét.
Jómagam a helyükön hagytam az arcrészleteket. Gondoltam a segítségetekkel úgyis minden a helyére kerül majd.

2. Játékos ismeretszerző fázis:
Beszélgetés az előző alkalomról. Majd a probléma vázolása.
Projektor segítségével felvillantjuk a Képtár különböző portréit (4db), ezeket kell a gyerekeknek megkeresnie a kiállítótérben, vagy egy-egy tárgyat felmutatva utalunk egy portréra, s ez alapján kell megkeresniük adott képeket. Miután megtalálták a 4 festményt, meg kell írniuk a festményen látható alak történetét bizonyos kulcsszavak alapján, majd el is kell játszaniuk a történetet (drámajáték).
Ezután a csapatok kapnak egy halom kivágott testrészt, egy-egy orrot, szájat, fület, hajat stb., és ezeket kell megadott szempontok alapján kombinálni (pl. stílus), avagy leírás alapján felépíteni belőlük az adott tulajdonságokkal rendelkező arcot (pl. egy novella részlet alapján).
Beszélgetés a portréképekről.

3. Kreatív feladat:
Arcok felépítése különböző geometriai formákból montázs technikával.

4. Értékelés:
Megnézzük egymás "portréit".
Beszélgetés az arcokról, mimikáról, grimaszolás.

Eszközök:
Kulcsszavak, tulajdonságkártyák, történetek - novella részletek
Portréképek a foglalkoztató terembe és a kiállító térbe
Kivágott testrészek
Rajzeszközök, olló ragasztó, színes papírok

Festmények:
Rudnay Gyula: Cigánylány /Böske/ (leltári szám: 94.230.1.; méret: 60,4x45,8 cm; korszak: 1910-es évek; képzőműv. ág: festészet; műfaj: festmény; technika: olaj; anyag: vászon)
Farkas István: Gombaszögi Frida arcképe /Színésznő/ (leltári szám: 89.41.1.; méret: 94 x 66 cm; korszak: 1920-as évek; képzőműv. ág: festészet; műfaj: festmény; technika: olaj; anyag: vászon)
Gulácsy Lajos: Nő gyertyával (leltári szám: 89.14.1.; méret: 73x26,5 cm; korszak: 1910-es évek; képzőműv. ág: festészet; műfaj: festmény; technika: olaj; anyag: karton)
Tihanyi Lajos: Leánykép /Leopold Magdolna portré/ (leltári szám: 89.117.1.; méret: 70,5x59,7 cm;korszak: 1910-es évek; képzőműv. ág: festészet; műfaj: festmény; technika: olaj; anyag: vászon)



IV. óra: Terítéken a képtár - Csendéletek

1. Bevezetés:
Az előző foglalkozásokon sikeresen működtünk együtt a manók okozta bonyodalmak kibogozásában. Bízom benne, hogy a mai napon is így lesz!
A fura esetek sora továbbra is mindennapos dolog a kiállítótérben. Koboldjaink nem mindennapi lények, így szokásaik is igen furcsák számunkra. Erről tanúskodik a mai eset is.
Akár hiszitek, akár nem, lopkodni kezdték a tárgyakat a csendéletekről. Saját szemetekkel győződhettek meg róla, hogy csak a körvonal látszik. Vajon mire lehetett szüksége a falánk kis lények?

2. Játékos ismeretszerző fázis:
A gyerekeket az asztalon egy halom tárgy várja (4 csendéletre való tárgy van összekeverve egy kupacban, annak a 4 csendéletnek a tárgyai, amelyről a manók lecsenték azokat). A kiállított 4 csendélethez kapcsolódóan a csoportoknak ki kell válogatniuk a halomból az egyes képekhez való tárgyakat, majd fel kell építeniük a tárgyakból ugyanazt a kompozíciót.
Beszélgetés a csendéletről, a szimbólumokról.

3. Kreatív feladat:
Az összeállított csendéletek újra rajzolása.

4. Értékelés:
Egymás csendéleteinek megtekintése.
Beszélgetés arról, hogyan változott az ábrázolt tárgyak köre az idők során. Vannak-e jellegzetesen XXI. századi csendéleti elemek? Melyek lehetnek, vagy lehetnének ezek? Miért pont ezek?

Eszközök:
Négy körvonalas repró
Egy csomó tárgy a csendéletekről
Rajzeszközök
Csendéletek a foglalkoztató teremben és a kiállító térben

Festmények:
Perlott-Csaba Vilmos: Csendélet maszkokkal (leltári szám: 94.212.1.; méret: 78x67,3 cm; korszak: 1920-as évek; képzőműv. ág: festészet; műfaj: festmény; technika: olaj; anyag: vászon)
Kosztolányi-Kann Gyula: Csendélet szobrokkal (leltári szám: 94.165.1.; méret: 59,3x54,6 cm; korszak: 1910-es évek; képzőműv. ág: festészet; műfaj: festmény; technika: olaj; anyag: vászon)
Kmetty János: Asztali csendélet (leltári szám: 94.147.1.; méret: 45x60 cm; korszak: 1930-as évek; képzőműv. ág: festészet; műfaj: festmény; technika: olaj és tempera; anyag: karton)
Czigány Dezső(?): Csendélet /banánnal, naranccsal, halakkal/ (leltári szám: 89.29.1.; méret: 45 x 54 cm; korszak: 1910-es évek; képzőműv. ág: festészet; műfaj: festmény; technika: olaj; anyag: vászon)
+ az aktuálisan kiállított összes csendélet


V. óra: Bánjunk vele kesztyűs kézzel! - Kisplasztikák

1. Bevezetés:
Elmesélem nektek hogy jártam a minap. Épp egy leendő kiállítás katalógusához készítettem fotókat a pincében lévő szobrokról, amikor hirtelen áramszünet lett. (Megbeszéljük mi a katalógus)
Felbotorkáltam a lépcsőn az irodába, hogy megkeressem a zseblámpát. Nem volt nagy baj, visszakapcsoltam az elektromos szekrényben a kapcsolót és máris rendben volt minden. A világítással nem is volt gond. De a fotóim! A képek szanaszét hevertek és a nagy műgonddal megvilágított szobrokból csak részletek látszottak a képeken. Csakis a koboldok műve lehetett. Bizonyára megtetszett nekik a villogó masinám és játszadozni kezdtek vele a maguk módján. Bosszankodtam a kárba veszett munka miatt. Eltettem a furcsa képeket és nekiláttam újra a fotózásnak.
Íme itt vannak a manók által készített felvételek. Próbáljátok összepárosítani őket és beazonosítani, hogy melyik szoborról készülhettek. Annyi bizonyos, hogy négy szoborról készültek és, hogy mindegyikről 3-3 felvétel van különböző nézőpontból.

2. Játékos ismeretszerző fázis:
Minden kis szobornál, amelyik "játszik" van egy "utaláskártya", amelyik továbbszövi a történetet. Mintha egymásra kennék a szobrok a csínytevéseket (pl. "Nem én voltam, hanem az a nagylábú kalapos" - s a nagylábú kalapos pedig: "Hogyisne! Ez a kis primadonna azt képzelni, hogy neki mindent szabad, mert spiccben tudd állni!" stb), ezáltal a gyerekek bejárhatják az egész pincét és megismerik a szobrokat. A négy csoport, különböző szobrokat jár végig. A négy lefényképezett szobor a kezdő szobor, innen indulva kell a gyerekeknek bebarangolnia a pincét. (A 4 letakart szobor nem játszik!)
Beszélgetés a szobrokról, plasztikákról, különböző anyagokról (ezek megtapogatása).

3. Kreatív feladat:
Négy szobrot letakarva kell megtapogatniuk a gyerekeknek, majd ezt az érzést kell vissza adni agyagból.

4. Értékelés:
Egymás munkáinak megcsodálása, összehasonlítása. (Összehasonlító elemzés)

Eszközök:
Részletező fotók a kisplasztikákról 4x3 db
'Utaláskártyák'
Agyag (vagy gyurma)

Kisplasztikák:
Vedres Márk: Antik pásztor (Dávid)
Róna József: Zenelecke
Vedres Márk: Pán
Ferenczy Béni: Torzó
Bokros Birman Dezső: Ady-fej (A húszéves Ady)
Kövesházi Kalmár Elza: Táncosnő (Lepke)
Csorba Géza: Góg és Magóg fia
Borbereki Kovács Zoltán: Férfifej
Medgyessy Ferenc: Lópatkolás
Horvai (Horvay, Hoppel) János: Éva
Kisfaludi Strobl Zsigmond: Bokszoló
Swierkiewicz Róbert: Ülő alak kalappal (Gulácsy)
Pátzay Pál: Fésülködő
Vedres Márk: Pihenő atléta
Ismeretlen művész: Anya gyermekével
Kerényi Jenő: Táncosnő
Borsos Miklós: Legenda


VI. óra: Kiállítás rendezés

1. Bevezetés:
Hát ezek a virgonc koboldok, ezekkel mindig csak a baj van. De nem is akarok panaszkodni, biztos már nektek is elegetek van a csínytevéseikből. A héten is műveltek nem kevés rakoncátlanságot, de ezúttal egyedül tettem rendet, hiszen ma nagyon sok dolgunk lesz! Kiállítást kell rendeznünk. Arra gondoltam, küldjünk meghívót a koboldoknak is, hátha ezt akkora megtiszteltetésnek veszik, hogy nem törnek több borsot az orrunk alá!

2. Játékos ismeretszerző fázis:
A gyerekek feladata, hogy A-Z-ig megrendezzenek egy kiállítást saját munkáikból, az általuk alkotott tárgyakból. Itt lehetőség nyílik arra, hogy belelássanak a képtári munkába, és mindent kipróbáljanak: Első dolgunk, hogy meghívót tervezzünk, szövegezzünk, kigondoljuk, hogy kiket akarunk meghívni, majd el is juttassuk hozzájuk az invitációt.
Másodszorra figyelemfelkeltő plakátot kell tervezni, melyen az érdeklődők minden információt megtalálnak. Ezután ki kell választanunk azokat a műtárgyakat, melyeket ki kívánunk állítani, ki kell találni a rendezési koncepciót, majd fel kell helyezni őket a kiállítási felületre (paraván), végül minden alkotást el kell látni saját készítésű képcédulával.
Majd ki kell találni a kiállítás megnyitó menetét, ki kell választani a tárlatot megnyitó személyt, meg kell írni a megnyitó szövegét és ételről, italról is gondoskodni kell.
És stb.
A négy csoport: 1. Designer csop.: meghívók, plakátok, képcédulák; 2. Kurátor csop.: műtárgyak kiválasztása, kiállítás rendezés; 3. Rendezvényszervező csop.: forgatókönyv, megnyitószemély, megnyitóbeszéd, büfé, stb.; 4. Kommunikációs csop.: tárlatvezetés, média, stb.

3. Kreatív feladat:
A 3 fős csoportok külön-külön feladatrészt végeznek.

4. Értékelés:
Beszámoló: a csoportok beszámolnak egymásnak arról, hogy mit végeztek a kiállítás megnyitó ügyében, megvitatják, értékelik a feladatrészeket.

Eszközök:
4 db paraván, gombostű
Meghívó
Képcédula
Rajzeszközök, ollók, díszek, nyomdák, színes papír a meghívókhoz, képcédulákhoz, kréta
Karton a plakáttervezéshez

Óra előzménye: -
A tényleges kiállítás megnyitó, a pályázat záró rendezvényén, egy családi nap keretein belül kerül megrendezésre. (Meghívó a szülőknek, tanároknak!)

Festmények:
Saját művek felhasználásával.




AJÁNLÓ

KIÁLLÍTÁSOK

HÍREK

© Városi Képtár – Deák Gyűjtemény • 8000 Székesfehérvár, Oskola u. 10. – deak@deakgyujtemeny.hu
magyarenglish