Fejléc
Árnyék
 
Ferenczy Béni / Asszony felemelt karokkal
Elválasztás

Asszony felemelt karokkal (Women with Lifted Arms)

leltári szám: 89.54.1.
méret: 25x9x7 cm

korszak: 1930-as évek
képzőműv. ág: szobrászat
műfaj: kisplasztika
technika: öntött
anyag: bronz

Bal lábával enyhén előrelépő, két karját felemelő, kezét a feje fölött összefogó női akt. Feje a bal vállára hajlik. Ferenczy Béni művészetének új korszaka kezdődött 1936-ban, amikor Moszkvából visszatelepült Bécsbe. Ennek az új periódusnak fő témája az izmos, életerős női akt, modellje pedig második felesége. Portréjával (szintén 1936-ból) és az Asszony felemelt karokkal című szoborral kezdődik az a hosszú sorozat, amelyben az ő alakját látjuk a legkülönfélébb szerepekben (Danae, 1936; Atalanta, 1937; Zsuzsanna, 1940 stb.) vagy mozdulatokban (Mosakodó, 1937; Lépő nő, 1939; Ülő női akt, 1956 stb.). Ferenczy Bénit pályája kezdetétől foglalkoztatta a fizikai erő ábrázolása, a test és a lélek feszültsége. Míg korai szobrain a testi erőt férfialakok, hősök (Szent György, 1913; Herkules, 1915) jelenítették meg, a 30-as évektől az erő a női princípium tulajdonsága lett. Ez azonban nem csupán fizikai erő, hanem a természet elemi ereje, maga az elpusztíthatatlan kozmikus és biológiai létezés. Genthon István közlése szerint a szoborról egyetlen bronz öntvény készült, amely 1961-ben Radnai Béla tulajdonában volt.

 

Nagy Ildikó

© Hetedhét Játékmúzeum – Moskovszky és Réber Gyűjtemény • 8000 Székesfehérvár, Oskola u. 2-4. – hetedhetmuzeum@szekesfehervar.hu
magyarenglish